November « 2009 « Jurgen Doom

Bedrijfsfotografie – Corporate photography

27 November 2009 om 12:47 door Jürgen geplaatst in de categorie Commercial,Portrait

- English below – Bedrijfsfotografie voor een freelance fotograaf is zo belangrijk als bloem voor een bakker. Belangrijk dus, en interessant. Met mijn verleden als ingenieur vind ik het steevast interessant om in verschillende bedrijven te komen om te zien waar men zoal mee bezig is.

Het feit dat je dan bovendien in de meest moeilijke – lees: niet ideale – omstandigheden op heel korte termijn toch een goed en interessant beeld moet zien te maken, vergroot alleen maar de uitdaging.

Onderstaande serie beelden illustreren een beetje de gedachtengang – en opbouw – van een beeld. Met andere woorden, hoe een beeld tot stand kan komen.

De opdracht bestond erin om een foto te maken van een onderzoeker, zowel een portretje dat voor (en door) het magazine zou gedetoureerd worden alsook van het product waarmee de onderzoeker bezig is.

Het eerste deel, namelijk het portretje tegen een witte achtergrond, is een klassieker. Mbv 2 reportageflitsen, een paraplu en een paar Pocket Wizards kan je heel snel een foto maken tegen een witte muur, een deur, etc ….. zelfs in een lokaal dat hooguit een paar vierkante meter groot is (ok, ik overdrijf een beetje, maar het VOELT alsof het een paar vierkante meter groot is). Onderstaand portret werd gemaakt met een flits door een paraplu, links van de camera, en een flitslichtje tegen de witte deur. Dat lichtje doet ook dienst als “haarlichtje”. De deur wordt door het reclamebureau weg geknipt, zodat enkel het portret over blijft.

Hier de setup, met links bovenaan een stukje van de paraplu en rechts buiten beeld de tweede flits.

corporate photography, bedrijfs fotografie

corporate photography, bedrijfs fotografie

Met het portretje als resultaat.

portrait photographe, portret

portrait photographe, portret

Daarna moest een foto gemaakt worden van een uitvinding van deze man, en hij toonde me een foto op zijn computer waar – tegen een blauwe achtergrond – een gelijkaardig onderwerp gefotografeerd was. Hij vond evenwel dat zoiets waarschijnlijk niet mogelijk was om dat daar ter plaatse te doen (het beeld was inderdaad in een studio omgeving opgenomen) maar dat het gewoon als voorbeeld diende om een idee te geven van hoe zijn uitvinding in beeld kan gebracht worden.

De volgende 10 minuten hebben we dit uit onze camera geschud (alles in het zelfde kantoortje als waar het portret gemaakt werd):

a. zoek achtergrond (deur) en test even het camera standpunt ifv de achtergrond en onderwerp

agc-groupshot-0139

b. verander de achtergrond de gewenste kleur (in dit geval blauw) en dit mbv een flits en blauwfilter

agc-groupshot-01601

c. belicht je voorgrond en neem de foto van het onderwerp ….

benoit-domercq-0103-1

verbaas de onderzoeker met een beeld dat merkwaardig sterk lijkt op het beeld dat hij op zijn scherm toonde …

Uiteindelijk heb ik nog een paar varianten op het thema gemaakt, zodat de designer en layouter van het magazine wat ruimte hadden om mee te spelen ….

benoit-domercq-0105

zowel met als zonder blauwe achtergrond …. wat gewoon neerkomt op flitsje aan of uitschakelen.

benoit-domercq-0100

benoit-domercq-0097

et voila!

Altijd leuk als je iets kan bieden dat ze niet verwachten.

Corporate photography is an important aspect in photography for a freelance photographer. I always find it interesting to find out what people drive and what they do for a living. Maybe my engineering background has something to do with it.

Take, for instance, this researcher. I was comissioned to photograph a researcher in his office. The ad agency needed a straightforward portrait against a white backgroud, so he could easily be “clipped out”. Secondly, they wanted a photograph of the researcher with his invention.

For the portrait I used a white door and a two-light setup. Camera left a strobe through an umbrella, on camera right a separation/hair light.

For the product shot, I tried to accomodate him by emulating an example he had shown me on his computer, which was an image of a similar product, photographed against a blue background.

Not thinking I would be able to come even close to what he wanted, I set up a three-strobe lighting setup. One blue-gelled strobe lit up the background, while two other strobes where used to light the subject. The result was a series of photographs, taken in a timeframe of about 10 minutes, of the subject and his invention, with both blue and black backgrounds – which gives the designer extra room to play with.